Sunday, September 16, 2012

Pork The Only Non-Halal Food or Ingredient?

Assalamualaikum dan Hi,




After a few weeks fulled with my bad swing mood, hari ini aku nak cuba kembali normal jap. Boleh kan? Biasalah, hidup ini kalau tiada masalah tak sah. Bila ada masalah barulah kita ada pengalaman untuk menghadapi dan juga mempelajari lebih banyak tentang diri kita ni. 


Dalam entri kali ini aku nak bercerita tentang Halal Haram. Oppss...bukan nak mengajar. Aku lebih suka berkongsi pendapat dengan korang. Jika ada ilmu kita kongsilah bersama. Tak mau kedekut. Bila berkongsi pendapat dan berdiskusi barulah ilmu itu berkembang.


Well, back to the topics. Bukan nak cerita pasal pakwe makwe, bos pekerja or yang sewaktu dengannya. Mari baca statement di bawah dan korang kenal pasti benar, tipu, kenyataan or macam mana.

"We do sell alcohol in this end high bistro. But we do not sell pork and non-halal food. No problem with tudung as being a cashier you just need to handle cash!"

Okay, apa yang korang paham tentang kenyataan di atas? Mana aku dapat kenyataan ni? Macam ni. Kalau korang selalu follow blog aku kompem korang tahu yang aku sekarang jobless. So sementara mencari keje yang sesuai dengan certificate aku, aku mencarilah keje pape yang ada dulu. 


Bila aku tanya dia ada jual alcohol and non-halal food ke dan aku tanya okay ke kalau aku pakai hijab keje kat sana? So itulah yang dia balas.


Kat sini aku nak berkongsi dengan korang bahawa kebanyakan non-muslim fikir bila non-halal mesti pork. Kenapa? kenapa? Kesian dia pork disalahkan korang tau.. hihi... =)


Actually, for your info bukan hanya pork. Kita menilai halal haram sesuatu daripada puncanya. Tak semestinya pork tu mesti dalam bentuk  ketulan daging. Kita tengok juga sumbernya. Untuk pengetahuan korang yang tak tahu, air alcohol ataupun dalam bahasa melayu, ARAK pun haram. Non-halal lah tu. It's not must be a pork only. There is a lot of source that must be clearly determine before you declare it's halal or not. Jadi bila ada sumber jualan dari arak, kompem tak halal ye... =))


Ada sekali tu juga aku tengok citer korea. Sana makanan pemes amos dia pork dan daging tau. So bila g sana makan kena hati-hati. Dalam citer tu ada orang muslim sebagai guest dia. So bila tiba time makan diaorang masak sayur-sayuran sebab takut kita tak makan *sebab takut diragui cara sembelih dia tu. Kalau diikutkan nak makan yang lain pun takut juga. Dia masak pakai minyak apa? Sayur-sayuran dia ada pakai racun or baja apa? Barangan atau peralatan memasak pula pernah guna untuk masak pork tak? Semua tu kena pikir tau. Lagi-lagi duduk luar negara. Susah nak tahu. Kalau negara Islam macam Arab ke, tak apalah. Walhal dalam Malaysia pun bukan semua benda yang kita makan kita tahu halal-haramnya. Betul takk?


Hah, korang boleh rujuk gambarajah dibawah ni. Good for add-value untuk kita semua.. =))




Yeah, clearly memang ramai yang non-muslim tak tahu benda ini dan sila jangan terkejut jika ada antara sahabat sesama agama kita pun tak tahu benda ni. Just for your info sebab ramai yang cakap kenyataan macam dekat atas tu. Bila kita yang tahu ni dengar terus macam...hah??? *blurr


Last but not least, sekarang aku pun tak amik keje tu. Tempat tu pun aku nak mintak dielakkan. Semoga yang baik-baik akan hadir dengan perlahan. Insyallah. Korang macam mana? Pernah alami dilema sebegini takk? =)