Wednesday, August 17, 2011

Maybank Penipu Duit Rakyat?!

Assalamualaikum,

Zaman sekarang ni ramai orang nak cari duit senang dan membuatkan orang lain susah sebab kena TIPU. Serius, bila kena tipu kita mesti tak akan rasa happy sentiasa kan? Mesti ada rasa geram and yang paling penting sifat manusia akan menjaja cerita pasal pihak yang menipu tuu.




Siapa yang pernah kena tipu dengan Maybank? Bila buka akaun secara online tapi duit lesap dalam masa beberapa saat saja? Untunglah kan bagi sesiapa yang tak ada duit dalam tu. Hehe. Kalau yang ada duit tu macam mana pula kan?




Okey, sebab utama aku tulis entry nie bukan sebab aku nak tuduh Maybank penipu duit rakyat and curik duit kita. Tapi ini sebab strategi makhluk asing yang nak merompak akaun kita secara maya.



Maksud aku, pernah tak korang terima email suruh korang click link tuu dan masuk kan password korang. Biasanya memang ada kan, dari mane-mane website yang kita join memang akan gunakan cara macam tu.



Lain cerita dengan terbaru (takde lah baru sangat pun..hahah), bila email yang diterima dari pihak bank yang menyuruh kita approve email sebab nak ketatkan security konon. Hahaha....



Kalau tengok sekali imbas sebijik macam website Maybank siot... Tapi masih ada kekurangan yang designer tuu tak dapat tiru. Meh sokeng pic yang aku siasat nie...






Gambar pertama adalah yang ori okey. Bukak-bukak je terus terpampang alert message nie. Kalau yang tipu tuu tak ada benda nie. Die terus suruh masukkan password semua.


Gambar kedua pula, bila dekat address tuu ada symbol Maybank. Ini ori gak ye. Then dekat sebelah kanan part ayat-ayat tuu Maybank Ori ada tulis pesanab die suruh orang berhati-hati. Tapi yang tipu punyer tak ada pun... Dekat tab pnyer ayat pun lain. Yang ori tulis Maybank tapi yang tipu pnyer lain...


Gambar ketiga ni gambar page yang tipu tuu. Ayat die lain and picture stock tuu nampak macam gambar semata je. Tab and dekat address pun lain giler. Tak sama pun. *abaikan tulisan buruk and picture comel saya tuu k..hehehe*


Nasihat saya kepada smeua supaya berhati-hatilah k. Jangan sampai terpedaya dan tertipu dengan helah makhluk asing nie. Setiap apa yang kita buat di alam maya nie, kita kena tahu dan sentiasa peka. Takut gak kalau kena tipu kan...=)

No comments: