Thursday, May 19, 2011

Tips Kawal Marah/Geram/etc

Assalamualaikum,

Hari ni hari Khamis. Aku tahu semua orang pun tahu hari ni hari pe kan. hahaha..Jangan marah wei... Relax..CHill...huhu.. Entry kali ni nak cakap pasal tips macam mana nak kawan perasaan marah/geram/or papelah yang bersangkutan dengannya. Aku pun bukanlah mahir sangat bab-bab bagi nasihat ni. Ini adalah salah satu cara aku nak kawal perasaan tuuu semua okay. Nak baca boleh. Tak nak dengar pun boleh sebab blog aku nie aku tak ade buat recorder suara aku yang sumbang nie punn...So tak matii k..hahahaa

Mesti korang nak tahu kenapa aku tetiba buat entry nie kan kan kan... Sebab kalau korang jenis suka baca blog aku (walau tak ada lah femes mana punn), mesti korang tahu aku nie jarang bagi tips-tips nie semua. Bukan nyer aku kedekutlah mekk...aku takut lah kalau bagi tips salah, berdosa lakk...hahaha... Tapi macam yang aku cakap, ini tips yang berguna untuk diri aku (setelah buat experimen 100 bulan, 37minggu & 29hari) dan tak tentu berjaya or sesuai dengan korang lah...

Aku buat entry nie sebab aku rasa FEEL babe...hahaha... Saja jadi gila lak..Opsss... maapmaap.. Dah-dah banyak lak membebel. Jom zoom in..hahahahaha

1. Relax


Hah...menatang nie paling best kott... Sape yang tak tahu pe jadah nie, memang nak kena sekeh. Relax nie aka tenangkan diri & pemikiran. Kalau tak relax pikiran punn tak leh pikir pe yang kita patut buat. Aku akan merelexkan diri kalau marah dengan cara MAKAN.. OMG!!!Hahhaaa... Memang tak baguskan. So sape-sape yang rasa tak suka aku boleh buat aku marah sebab aku akan makan dan membesar...Hahaha.. Selain tuu, boleh gak kita buat aktiviti pe yang kita suka. Macam aku lah tadi. Aku suka makan so aku makan. So korang buatlah pe yang korang suka tapi jangan lakk korang buat aktiviti yang tak elokk...Noooo goooddd la kalau macam tu.

2. Sabar

Fuh....perkataan paling susah semua orang nak buat. Sabar nie kan separuh daripada iman. Kalau kita sabar, kita takk rugi pun. Bagus pe untuk kesihatan kita. Yela, bila sabar tak ada lah kess darah tinggi tuu semua. Kurang kes kat negara kita nie dari penyakit hypertension. Huhu.
Banyak-banyakkan lah bertakafur dan berdoa kepada Tuhan masing-masing k. Tak salah kita mintak banyak-banyak kat Tuhan kita sebab Dia suka kita mengadu kat Dia. Dia tak akan marah ye. Dia marah pun kalau kita tak sabar dan buat sesuatu tanpa pikiran yang waras.

3. Think positiveMaksud aku bukan korang kena pikir pe tuu positif pe tuu negatif yang kat bateri tuu. Yang ni maksud aku korang kena pandang kehadapan dengan pemikiran yang bersih. Jangan pikir yang buruk-buruk tapi pikir yang baik-baik. Setiap yang berlaku mesti ada hikmahnyer kan kan kan.. So lepas kita relax dan bersabar, kita pikir pe yang berlaku nie mesti ada sebabnya. Jangan mudah melenting tiba-tiba. Orang sekeliling kita nak gosip pe pun lantak pii lah. Hahaha.. Time macam nie memang kita akan mudah terpengaruh dengan hasutan NatEs! Bahaya woo...Kena hati-hati.. Kadang-kadang kawan pun boleh jadi batu api. Sebab tuu kena pikir pe yang penting dulu ye...

4. Cari punca + jalan penyelesaian

Setiap apa yang berlaku mesti ada puncanya kan kan kan. Kata orang, 'Takkan pokok bergoyang kalau tiada angin' (walaupun maybe ada orang yang goyangkan pokok tuu kan...hahaa). So cari punca kenapa semua ni berlaku dan kita buat treatment die. Serumit mana pun masalah tuu mesti ada jalan penyelesaiannya. Kadang-kadang memang kita tak tahan semua dugaan yang mendatang. Rasa macam tak leh go on je kan. Sabar ye.. Allah tak kan turunkan dugaan tu buat kita kalau Allah tahu kita tak bolah hadapinya. Setiap dugaan yang kita hadapi tuu adalah hadiah dari Allah buat kita. Allah akan beri umat yang Dia sayang dengan dugaan dan cabaran supaya umat-Nya akan hargai setiap pengalaman, titik usaha, pengorbanan dan semua yang dialaminya dan tak akan sia-siakan semua itu. Dengan itu, cariklah jalan penyelesaian yang molek ye. Jangan gopoh dan gelojoh ye. hehehe.

5. Buat pencegahanIni bukan nak cegah denggi tuu. Kita kenalah cegah masalah tuu dari berlaku lagi, lagi dan lagi tah bpe banyak lagi daa.. Kalau rawatan dah dibuat tapi still berlaku sebab tak buat pencegahan, korang jangan nak bebel banyak k. Sebab korang yang tak buat pencegahan tuu. So, paham-paham sendiri ye. Huhu. Cegahlah dengan cara yang elok supaya tak akan mendatangkan mudarat kepada kita buat masa akan datang. Riso gak kalau tibe-tibe ada side effect kan kan kan. Hahhahaa

6. Doa & tawakalIni step lastlah. Sebab pe last? La...takkan cikguu korang tak bagitahu? Mesti ada yang tahu kan. Doa dan tawakal last sebab Allah nak kita berusaha, berpikir dan lakukan semua yang terdaya dahulu sebelum berdoa. Allah tak nak kita jadi seorang manusia yang tak berguna tak nak berusaha, tak nak buat apa, tak nak pikir dan tak nak papelah. Kita berusaha sedaya upaya dulu dan barulah berdoa kepada Allah semoga apa yang kita usahakan itu ada hasilnya. Bertawakal dan redha dengan apa yang akan berlaku ye..

Itu jela yang aku nak bagi tips. Aku pun malas nak taip banyak-banyak nie.hahaha.. Giler jahat takk??? Hahaha. Aku tulis entry nie pun kiranya sebagai salah satu cara untuk aku mengingati diri aku sendiri jugakk. Itu yang penting. Korang nak dengar ke tak, uptoU tapi tak ada paksaan ye.. Ok lah... Daa....


*Lepastulisentrynieakurasabaik+sucijek...hahhahaa...

No comments: