Monday, June 13, 2011

MUET Oh MUET!!!

Assalamualaikum,

Past two days ago, my friend Ekin told me that she's going to take MUET at the end of this year. So she ask if i'm taking it too or not. Oh dear, the registration date is just a round the corner. How am I get ready on MUET in short time?

Yess I felt really bellyache while thinking about that over and over again. So disappointed if I can't continue my study with her. She's preparing herself with MUET to enter UiTM on January intake. OMG...Once again.. I should run right now. Really...

Since I totally fuss with all this thingss kan..So I prepare myself first with listening and reading some articles at online english teaching which I guess it quite helping me a lot larh... =) *ishouldbemorehardworkingLOL!!!

Therefore, I need to register myself to MUET examination BEFORE 20th June 2011 which is NEXT WEEKK!!!! Gilo apo? Really...next week dear. This is really tough to me right now. I must paid rm1 for pin number and around rm60 for examination fees. Oh..Tidakk!! Hahahaha.. There is anyone may be my hero today?? Easy, just give me your notes that values RM60 and just get lost...Hahhahaa... Who's that crazy want to do that right?

Everything just make me felt so burden larh.. I want to do my further study with her.. Really.. But how? There are many things lines up behind me to get paid. Feel sooo horrible la macam nie...Hahaha...*facepalm

Okay2..just chill... If there is my luck, I will take it too.. If not, maybe next time. Just relax and chill. Problems is the best thing happen in our life to teach us how to be a independence and experiences person in this world. I love it and I will take it positively! Go go chaiyokk..!!!Hahhaa

Before I forgot, I grab some hints on MUET examination from someone that I don't know but I think his hint is very very da very good larh...hahaha...For Malays that do understands Malay, I hope you guys do not have any problems in reading it. For those that don't understand Malay, please refer to someone that may help you.. Thank you for the readers and for the owner of the hints...hehehe =) >>>JIWAGUA<<<


Kali ini gua mahu memberi topik ilmiah.Bukan apa.Kata blog rojak.Semua campur.Cerita rojak nanti gua cerita lain entri.Malas nak bagi korang pening bila baca entry gua nanti.
MUET terbahagi kepada 4 komponen.
  1. Reading
  2. Writing
  3. Listening
  4. Speaking
*malas nak translate.Buat leceh.

Okayh,Gua menulis ini mengikut apa yang gua rasa sebagai calon persendirian MUET 2010.

Reading
Article yang di beri memang banyak.5 artikel rasanya.Tapi words dia perghh,macam belajar denfan Oxford.Susah dan sangat susah untuk mencari hint.So,ini antara tips yang gua rasa agak berguna
  • Membaca banyak buku.Kamus dan sebagainya.
  • Masa menjawab sangat singkat.So,jawap mana yang boleh dulu.
  • Ambil masa untuk membaca.Gariskan isi-isi yang penting.
  • Baca soalan dulu.So,masa baca terus boleh detect.

Writing
Ini gua tak tahu nak cakap apa.Gua punya grammar memang tunggang langgang.So,ini sedikit tips.
  • Buat rangka karangan dulu.
  • Buat ayat yang sedap.Simple dan senang.
  • Kalau bagi yang siapa lemah dalam grammar,lebihkan kepada isi.
  • Ingat,karangan perlu fakta.Belek-belek artikel ke journal.Ini membantu.

Listening.
Sila korek telingan malam before pergi.Ini serius.Sebab perlahan gila bila mendengar.
  • Baca soalan betul-betul.
  • Ingat,bila bagi masa baca soalan,baca SEMUA soalan.Bukan part A sahaja.Macam gua,gua lantak pergi baca part A je.Part B sudah kelam kabut.
  • Latih daya ingatan.Ingat point sudah.Ayat sendirian berhad.
  • Conteng jawapan dengan kertas dulu.Memang tak sempat.

Speaking
Ini antara yang paling best.Gua suka part ini.
  • Bersedia dari awal jika anda menjadi speaker A.
  • Korang akan diberikan masa untuk menanyakan pelbagai soalan selepas sesi membaca soalan secara berjemaah di lakukan.Tanya puas-puas.
  • Tips penting:Suruh ahli kumpulan korang tanya sahaja apa-apa words.Macam gua,budak group gua tanya accomodation dan so on.
  • Cakap je apa yang kau nak cakap.Bantu kawan.Jangan bangkang.Kesian kalau kena.
  • Bersedia,Kalau nak markah lebih,sila hafal ayat sebagai pengacara majlis.Best.
So,ini antara serba sedikit tips yang gua boleh berkongsi dengan korang semua.Kepada yang mengambil MUET,semoga berjaya.Kalau boleh,cuba yang terbaik dan dapatkan band yang best-best.Semoga berjaya semua.:)


____________________________________________________________

Daaaa

1 comment:

1612f said...

JAJIKAAAAAAA GOOD LUCK MUEEEEETT LOVE LOVE LOVE <3 HAHAHA HWAITING!